Ontzorg de zorgverlener, luister naar de praktijk

Technologie is gemaakt voor de gebruiker, maar soms lijkt het andersom en passen wij ons op allerlei manieren aan. Professionals in de zorg weten daar alles van.

Dat kan anders. Het PeriHub systeem wordt daarom ontwikkeld in dialoog met de dagelijkse praktijk. Want, iets kan een goed idee lijken, maar hoe werkt het in het echt? Een van de initiatiefnemers, Joost Martens, vertelt.

Iedereen kan aansluiten op dit systeem. Waarom is dat zo belangrijk voor jullie? We willen naast de zorgverlener staan. Dat iedereen kan aansluiten is daar een voorbeeld van. Je kan de zorgverlener beter helpen op deze manier en daarmee ook de cliënt voorzien van betere zorg. In de geboortezorg is de beschikbare informatie en de uitwisseling al vrij uitgebreid als je dat vergelijkt met andere delen van de zorg. Zeker de eerste lijns pakketten doen al jaren mee met de vele uitwisselingsprojecten vanuit de Nictiz en Perined. Voor de tweede lijn geldt dat nog niet, maar er wordt al jaren hard ontwikkeld. Dit systeem maakt het heel laagdrempelig om die informatie uitwisseling volledig te maken.

Wat bedoelen jullie met naast de zorgverlener staan? We vragen wat zij nodig hebben. Hoe ziet de dag van de poli-assistent eruit en hoe werkt de poli-assistent in het systeem? En hoe ziet dit eruit bij een gynaecoloog? Wat wil iemand van de kraamzorg, jeugdzorg of een kinderarts weten? Of wat dacht je van de IT-afdeling? Dat hoort allemaal bij elkaar, maar iedereen heeft andere specifieke vragen en manieren van doen. Door dat als uitgangspunt te nemen help je echt.

"…iedereen heeft andere specifieke vragen en manieren van doen. Door dat als uitgangspunt te nemen help je echt."

Maar alle zorgverleners hebben toegang tot dezelfde informatie, begrijpen ze elkaar dan nog wel? Standaarden zijn heilig voor ons, maar die moeten wel bruikbaar zijn. In dienst zijn van de gebruiker. Dus die gebruiken we waar het kan, we werken hybride. Als je het aan zorgverleners vraagt, dan willen ze gewoon goed geïnformeerd zijn. Volledig geïnformeerd, zodat ze in de praktijk de beste keuzes kunnen maken. Het moet dan niet zo zijn dat er door standaarden informatie wegvalt. Op deze manier kan dat niet gebeuren. En als je bijvoorbeeld denkt vanuit de IT’er, dan zie je dat ook terug is onze broker. Daarmee gaan we naast het huidige systeem staan. Je hoeft dus niets te veranderen.

Is dit dan de toekomst? Nou, ja we staan eigenlijk al met twee benen in de toekomst, maar er gaat nog wel een en ander veranderen hoor. We geloven echt in die standaarden, dus die gaan daar een grotere rol in spelen. Al moeten ze dus geen doel op zich zijn. En we hebben in 2012 al een start gemaakt met uitwisseling, eerst een op een met Onatal. perinatologie.nl is de logische volgende stap. Alle informatie en de invoer zo makkelijk mogelijk maken. Uiteindelijk draait het om goed geïnformeerd zijn, niet wie er bij de data kan. Ik bedoel, zou jij het dossier van een andere zorgverlener willen aanpassen? Dat kan ik me niet voorstellen.